SVOBODA JAKO CESTA

Svoboda u nás neznamená anarchii, hodnota svobody je v jednání každého podle jeho vůle, kdy v rámci komunity naší školy všichni neseme zodpovědnost za vlastní rozhodnutí a své činy. Je to společná cesta ohleduplnosti vůči svobodné volbě ostatních, budování vzájemné důvěry a vnímaní osobních hranic svých a těch druhých.

 

SVOBODA JAKO CESTA…

  • respektu a ohleduplnosti k potřebám svých a ostatních
  • empatie, porozumění a otevřené náruči všem, kteří ji potřebují
  • hravosti a tvořivosti v moderním digitálním a finančním světě
  • udržitelnosti a environmentální odpovědnosti s důrazem na vlastní roli ve světě a vliv lidského působení na planetu Zemi
  • otevřené komunikace a spolupráce na společných projektech nebo hledání směru ve vzájemném nesouladu
  • uvědomění si vlastní jedinečnosti, talentů a potenciálu na cestě za vytyčenými cíli
  • změny zastaralého systému a tvoření inovací

 

Svoboda jako základní hodnota vzdělávání na naší škole získala oporu v projektu Rozkvétání a v rámci školního vzdělávacího programu Svobodné země (ŠVP SZ) dostala jasné obrysy, konkrétní podobu svobody žáci objevují napříč pěti inspirativními cestami. Do praktického fungování naší školy vstupuje svoboda skrze společně nastavená pravidla pro chod školy a zavedený rozvrh dne.

 

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM SVOBODNÉ ZEMĚ (ŠVP SZ)

ZDE již brzy kompletně k dispozici

Školní vzdělávací program Svobodné země (ŠVP SZ) nese název „Svoboda jako cesta“, který v sobě odráží hodnoty a principy vzdělávání na naší škole a podporuje rozvoj klíčových kompetencí, plnění očekávaných výstupů dle rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a začlenění průřezových témat do jednotlivých cest způsobem, kterým propojují vzdělávání s aktuálními výzvami ve společnosti a ve vztahu k přírodě.

Hodnoty

  • svoboda ve vzdělání a v možnosti vlastní volby
  • respekt, důvěra a odpovědnost
  • empatie a komunikace
  • hravost a kreativita

Principy

  • vnitřní motivace jako základní princip učení
  • sebeřízené vzdělávání, kde děti samy rozhodují o tom, co, kdy a jak se chtějí učit
  • respektování individuálního vývoje a zralosti dětí
  • rozpoznávání talentu dětí a toho, co je jejich silnou nebo slabou stránkou v maximální důvěře na jejich osobní cestě učením
  • možnost chybovat a učit se z chyb
  • věkově smíšená skupina, podporující spolupráci a budování respektujících mezilidských vztahů
  • zapojení dětí do rozhodování a tvorby pravidel prostřednictvím školního sněmu
  • aktivní spolupráce s rodiči a komunitou školy
  • učitelé, mentoři a průvodci jsou rovnocennými partnery dětí, respektují jejich individualitu a podporují jejich rozvoj
  • důraz na seberozvoj, vlastní roli ve světě, aktuální světové dění, udržitelnost a vliv lidského působení na planetu Zemi

 

ŠVP SZ je zaměřen na rozvoj soběstačných, odpovědných a tvořivých jedinců, kteří se učí na základě své vnitřní motivace. Klíčovým cílem vzdělávacího programu je připravit naše žáky na život v moderní společnosti a v proměňujících se přírodních podmínkách, přičemž podporujeme jejich individuální rozvoj, schopnost spolupracovat, empatii, odpovědnost, kreativitu a kritické myšlení. Důležitým prvkem vzdělávaní u nás je praktická využitelnost učiva, rozvoj klíčových kompetencí a aplikace poznatků v životních situacích.

Hlavní zaměření ŠVP SZ

  1. Polytechnické dovednosti: Praktické dovednosti a manuální zručnost pro rozvoj soběstačnosti.
  2. Digitální gramotnost: Efektivní využívání moderních technologií a online zdrojů a uplatňování kritického myšlení v přístupu k informacím.
  3. Environmentální odpovědnost: Udržitelnost a vztah k přírodě.
  4. Projekty: Mezioborové propojení, které umožňuje aplikaci znalostí v praxi.
  5. Sociální dovednosti: Spolupráce, komunikace a empatie.
  6. Finanční gramotnost a oblast podnikání: Základy ekonomiky a související legislativy, vytváření rozpočtu a organizace benefičních akcí.
  7. Sebepoznání: Mezioborové propojení, které vede k poznání vlastní individuality, sebehodnoty a osobních hranic, k pochopení prožívaných emocí a zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí, a které podporuje sebeprezentaci a sebehodnocení.

 

PĚT INSPIRATIVNÍCH CEST

Jádrem ŠVP SZ je pět inspirativních cest, které v sobě propojují vzdělávací oblasti, případně vzdělávací obory, v souladu s očekávanými výstupy dle RVP ZV. Jak jim odpovídá náplň jednotlivých cest, to si můžete prostudovat zde.

Komunikační cesty — zabývají se především správnou gramatickou úpravou jazyka, řeší vhodnost mezilidské komunikace a její formy. Cílem je naučit žáka dobře rozumět komunikaci a vyjadřovat své postoje. Dále být schopen rozeznat fakta od názorů a orientovat se ve vyjádřeních psaných i řečených.

Propojení následujících vzdělávacích oblastí/oborů: Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk, Výchova k občanství (Člověk ve společnosti)

 

Cesta k odpovědnosti — orientuje se zejména na přijímáním odpovědnosti za sebe a své okolí. V rámci ní se žáci učí řešit konflikty se svým okolím a nacházet vhodná řešení.

Propojení následujících vzdělávacích oblastí/oborů: Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví a Tělesná výchova), Výchova k občanství, Etická výchova, Člověk a jeho svět

 

Cesty příběhů a obrazů — cílem je osvojení kritického přístupu k literárním dílům a historickým událostem. Žáci se učí samostatnosti v myšlenkových pochodech a navazování vztahu s historií svého státu, utváří si na ně vlastní názory a podílí se na řešení problémů z historického pohledu, rozvíjí tak empatii a kritické myšlení.

Propojení následujících vzdělávacích oblastí/oborů: Český jazyk a literatura (Literární výchova), Člověk a společnost (Dějepis), Výchova k občanství, Umění a kultura (Hudební a výtvarná výchova), Zeměpis, Člověk a jeho svět

 

Průzkumníci světa věnuje se přírodním vědám formou pokusů, pozorování a různých projektů. Řešení problémů je žákům umožňováno v digitálním prostředí za použití digitálních technologií a rozvoj praktických činností v prostředí dílen a školní komunitní zahrady.

Propojení následujících vzdělávacích oblastí/oborů: Matematika, Informatika, Člověk a svět práce, Zeměpis, Fyzika, Chemie, Přírodopis, Člověk a jeho svět (Rozmanitost přírody)

 

Cesta sebepoznání dotýká  se vlastního seberozvoje žáků, vnímání jejich potřeb a osobních hranic, práce s vlastními emocemi a empatií a schopnosti naslouchat druhým a respektovat je, to jest dovedností, které jsou klíčové k převzetí vlastní zodpovědnosti, k rozvoji sebeprezentace a schopnosti sebehodnocení a sebereflexe.

Propojení následujících vzdělávacích oblastí/oborů: Mezioborová vzdělávací oblast, která v běžné praxi školy SZ zahrnuje činnosti jako jsou ranní kruh, otevřené dětské kruhy, školní sněm, pobyt venku a na výpravách, individuální tvořivé aktivity a seberozvojové projekty v souladu s metodickými postupy projektu Rozkvétání.

 

ROZCESTNÍK

ZDE již brzy k nahlédnutí

Týdenním časovým dotacím pro jednotlivé cesty, upřesněnými ve ŠVP SZ, je uzpůsoben ROZCESTNÍK, vytvořený našimi pedagogy ve spolupráci s dětmi, jenž nás provází rozvrhem dnů v týdnu. Časový harmonogram jednotlivých dní v sobě zahrnuje ranní kruh, výukové bloky podle cest, edukativní lekce nabízené daný den, společné projekty, prostor pro vlastní seberozvoj, oběd, společnou chvilku čtení, prostor pro volnou hru a pobyt venku. Vzdělávací koncepce SZ zároveň klade důraz na propojení naučeného s praxí, řadu dní proto trávíme na celodenních výpravách za poznáním, prozkoumávání nejbližšího okolí nebo pořádáním tematických dní a workshopů, jejichž náplň se odvíjí od výše uvedených témat celoročního putování.

Tím, že je rozcestník spolutvořen dětmi, je zcela v souladu s principy sebeřízeného učení, děti si společně určily, co a kdy se budou učit. Jakým způsobem se konkrétní věc naučí, je ponecháno na jejich individuálním tempu a potřebách.

Respektování zaběhnutého rozvrhu dne je klíčové pro harmonické fungování v kolektivu a jeho vědomé narušování ovlivňuje celkové naladění průběhu dne. V případě ustavičného až pro komunitu neúnosného narušování rozvrhu dne je svolán školní sněm a na základě výsledků společné diskuse jsou přijata další opatření, jak takovému narušování předcházet.

 

ROČNÍ PUTOVÁNÍ

Každý měsíc školy věnujeme konkrétnímu tématu, který odráží momentální zasazení v cyklu roku. Tematický okruh se propisuje do náplně výukových bloků, edukativních lekcí, projektové výuky a do plánování výprav za poznáním. Jednou za měsíc v duchu daného tématu pořádáme pro komunitu naší školy tematický den, během nějž se společně ladíme a propojujeme skrze tvořivé aktivity, posezení v kruhu a edukativně vedené hry.

  • Září – Moje místo
  • Říjen – Dary podzimu
  • Listopad – Mezi nebem a zemí
  • Prosinec – Světlo a tma
  • Leden – Voda a její proměny
  • Únor – Zvuky a tóny
  • Březen – Probouzení přírody
  • Duben – Říše zvířat
  • Květen – Zdraví a péče
  • Červen – Oslava Země

 

CESTOVNÍ DENÍKY a MAPY UČEBNÍHO POKROKU

Cestovní deníky jsou naší verzí hodnotících listů, naším ojedinělým prostředkem, jakým mohou děti, mentoři a pedagogové zhodnotit dané téma nebo vzdělávací činnost spadající pod jednotlivé cesty. Cestovní deníky jsme vytvořili v několika verzích odpovídající dané cestě a ročníku, pro prvostupňové děti je v nich více místa pro kreslení, smajlíky a hodnotící škálu z hvězdiček, druhostupňové děti mají zase dostatek prostoru na to vyjádřit své prožitky psaným slovem. Cestovní deníky nám zároveň slouží jako „hmotný výstup“ z aktivit, které ze své podstaty nic hmotného nepřináší, děti si z nich odnášení jen svá pozorování, která pak přenášejí do cestovního deníku.

Pro pedagogy jsou cennou zpětnou vazbou, vyplňují je jak žáci samotní, tak pedagogové a mentoři. Slouží k zaznamenání posunu ve vzdělávání, reflexi toho, co žáka bavilo, co se dařilo či nedařilo. Pro pedagogy pak představují důležitý nástroj pro zachování návaznosti ve výuce a zajištění kontinuity vzdělávací cesty každého žáka.

Během vyplňování cestovních deníků se děti učí samy něco zdokumentovat, při tom si mohou uvědomit, jestli se jim daná činnost líbila či ne, zamyslet se, jak se u toho cítily či si pro sebe zhodnotit, jak se jim v dané aktivitě dařilo. Jako takové zpomalení a reflexe, při které může dítě nahlédnout samo do sebe. K vyplňování jsou děti motivované, nejde o žádnou povinnost, však jsou samy zodpovědné za své vzdělání. Mentoři a pedagogové jsou jim u toho pouze k ruce, samozřejmě se počítá s naladěním dětí i energií v rámci daného dne.

Mapy učebního pokroku slouží ke sledování a posuzování učebního pokroku ve vztahu k RVP ZV. V naší škole jsou k dispozici ve formě Google dotazníku všem, kdo se podílí na vzdělávání dítěte (dítě, mentor, pedagogové, rodiče). Postupným vyplňováním dotazníku si může každý ze zapojených zvědomit, kde se dítko v dané vzdělávací oblasti nachází, kde ji dalece přesahuje a nebo kde naopak potřebuje zabrat.

V naší škole neznámkujeme, nezkoušíme u tabule, ani nepíšeme písemky, děti jsou zodpovědné za své vzdělávání a toto jsou jedny z nástrojů, jak je tomu vědomě naučit. Děti jsou vedeny k tomu, aby samy reflektovaly, jak se jim daří rozkvétat a náš tým je jim k dispozici jako opora při hledání vlastního směru a objevování jejich potenciálu. Mapy učebního pokroku spolu s cestovními deníky slouží dětem jako podklad pro sebehodnocení a sledování vlastního pokroku. Obě tyto formy sebereflexe v dané vzdělávací oblasti doplňují portfolio dítěte a dohromady s ním tvoří výstup pro pololetní přezkoušení.

 

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ ŽÁKŮ

Hodnocení vzdělávání ve škole je zaměřeno na formativní přístup, sebehodnocení a slovní zpětnou vazbu. Cílem je podpořit vnitřní motivaci, sebereflexi a schopnost stanovovat si vlastní vzdělávací cíle.

Závěrečné hodnocení žáků ke každému pololetí probíhá formativní formou a vychází z:

  • individuálních pozorování mentora a pedagogů
  • pravidelných setkání tripartity, během kterých se hodnotí pokroky ve vzdělávání žáka a plánují další kroky k jeho rozvoji
  • vlastního sebehodnocení dítěte pomoci cestovních deníků a map učebního pokroku
  • přezkoušení na základě portfolia dítěte tvořeného ve spolupráci s mentorem, pedagogy a v případě domškoláků též rodiči

 

METODIKA PRO PROJEKT ROZKVÉTÁNÍ

Páteřním projektem celé vzdělávací koncepce SZ je Rozkvétaní, tedy individuální vzdělávací plán dítěte ve spolupráci s vybraným mentorem, který je postavený na vnitřní motivaci dítěte a vedení ho k zodpovědnosti a plnění očekávaných výstupu dle RVP ZV. Podrobnosti k projektu samotnému naleznete zde, je totiž pro vzdělávání na naší škole natolik klíčový, že jsme mu vyčlenili samostatnou stránku.

Projekt Rozkvétání je úzce propojen se ŠVP SZ, udává směřování a oporu pro sebeřízené učení v souladu s očekávanými výstupy dle RVP SZ. Za účelem jeho uvedení do praxe náš tým jako přílohu ŠVP SZ vypracoval „Metodiku pro Projekt Rozkvétání: Manuál pro mentory, průvodce a učitele“ (stručně jen „Metodika“), která jasně definuje jednotlivé role v týmu SZ (mentor, učitel/lektor, průvodce/asistent pedagoga, ředitel, preventista, koordinátor týmu SZ a administrativní pracovník) a praktické postupy k tomu, jak se žáky spolupracovat na individuální úrovni a pomoci jim objevit a rozvíjet jejich potenciál s ohledem na očekávané výstupy dle RVP ZV, především však s vidinou přesahu do budoucna, nalezení vlastních hodnot v rychle se vyvíjející společnosti a uplatnění na globálně se proměňující planetě Zemi. V Metodice jsou též uchopeny způsoby (sebe)hodnocení dětí a sledování jejich učebního pokroku, ze strany mentora také způsoby reflexe spolupráce s dítětem a jeho individuálního rozvoje.

Součástí Metodiky je též upřesnění  konkrétní podoby zapojení rodičů do vzdělání a rozvoje dětí, a to především skrze tripartity. Jedná se o pravidelná setkání mezi dítětem, mentorem a rodiči za účelem reflexe učebního pokroku a rozkvětu dítěte v daném pololetí, zpravidla za využití portfolia dítěte, sebehodnotících listů a map učebního pokroku.

Tripartita může být mimořádně svolána taktéž v případě nashromážděných podnětů o nevhodném chování dítěte ve škole, v takovéto situaci je zapojen i učitel a ředitel. Tripartita může být svolána též ze strany rodiče, který je svědkem nevhodného chování ze strany jakéhokoliv zaměstnance patřícího do komunity školy. Dále je možné svolat tripartitu v situaci, kdy samotné dítě je ve škole vystaveno nevhodnému chování. Metodika dále zavádí preventivní opatření v případě takového chování dětí, které omezuje svobodu ostatních, výrazně překračuje nastavené hranice a ohrožuje bezpečný prostor uvnitř komunity.

Jelikož se v případě Metodiky jedná o samostatný dokument upravující vnitřní fungování školy a jednotlivé role v týmu SZ, nebude na našich webových stránkách zveřejněn, je k dispozici fyzicky ve škole pouze k nahlédnutí.