Pět inspirativních cest

Naše škola rozvíjí klíčové kompetence žáků, které v plném rozsahu pokrývají rozsah klíčových kompetencí předepsaný v rámcově vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a jsou strukturované do několika celků uzpůsobených vzdělávací koncepci naší školy.

Tyto kompetence nejsou rozvíjeny izolovaně, ale prostupují všemi vzdělávacími cestami a každodenním životem školy. Pedagogický tým je podporuje cíleně a systematicky v rámci projektů, kurzů a jednotlivých lekcí, školních sněmů, komunitních setkání a individuální práce dětí.

  1. Kompetence k učení se rozvíjí zejména prostřednictvím plánování vlastních vzdělávacích cest, individuálních projektů, pravidelné sebereflexe a vedení portfolia, ve kterém žáci sledují své pokroky a formulují další cíle. Děti si postupně osvojují schopnost poznat vlastní učební styl a využívat vhodné strategie k efektivnímu učení.
  2. Kompetence k řešení problémů posilujeme prostřednictvím samostatné a skupinové práce na projektech, při nichž žáci hledají řešení reálných situací a učí se kriticky uvažovat, zvažovat různé varianty a nést odpovědnost za svá rozhodnutí.
  3. Kompetence komunikativní jsou rozvíjeny ve všech oblastech školního života. Děti se učí vyjadřovat své myšlenky a názory srozumitelně a přesvědčivě, argumentovat, naslouchat ostatním a respektovat jejich úhel pohledu. Pravidelně prezentují výsledky své práce, účastní se ranních kruhů, školních sněmů a debat.
  4. Kompetence sociální a personální podporujeme prostřednictvím skupinových aktivit, vrstevnického učení a každodenního komunitního soužití. Děti se učí spolupracovat, přebírat odpovědnost, vytvářet společná pravidla a rozvíjet seberegulaci a empatii.
  5. Kompetence občanské jsou přirozenou součástí života školy. Žáci se podílejí na rozhodování, učí se chápat principy demokracie, znát svá práva a respektovat práva ostatních a jsou vedení k odpovědnosti, učí se projevovat solidaritu a aktivně se zapojovat do života komunity školy.
  6. Kompetence pracovní jsou rozvíjeny prostřednictvím praktických činností, projektů, práce v dílnách a na komunitní zahradě, plánováním aktivit a odpovědností za svěřené úkoly. Děti se učí pracovat s různými nástroji a materiály a reflektují výsledky své práce.

Zvláštní postavení mají Kompetence pracovní a Kompetence k učení, které vzhledem k celkovému záměru školního vzdělávacího programu (ŠVP SZ) hrají významnou roli v přípravě žáků na jejich fungování v rámci projektu Rozkvétání.

 

Specifikace předmětů (cest) a jejich návaznost na klíčové kompetence

Pět inspirativních cest je jádrem ŠVP SZ a propojuje v sobě vzdělávací oblasti, případně vzdělávací obory, v souladu s očekávanými výstupy dle RVP ZV. kterým odpovídá náplň daného předmětu (cesty). U každé z cest je v přiložené tabulce krátce popsán její hlavní cíl a jaké rozvíjí klíčové kompetence dle RVP ZV.