Začátky Svobodné země jako komunitní školy
Sebeřízené vzdělávání, vnitřní motivace, učení prožitkem, svobodné rozhodování, ale i zodpovědnost za vlastní volby, sebereflexe a vzájemný respekt k ostatním jsou základem počáteční vize naší komunitní svobodné školy.
V čase, po který jsme mohli naši vizi přivádět v praxi se skupinou dětí od našich počátků ve Františkově nad Ploučnicí v roce 2022, v naprosto svobodném nastavení, kde vznikala pravidla fungování na popud dětí, která si samy odhlasovaly, stejně tak nabídka činností a lekcí se řídila především momentálními zájmy a naladěním dětí, jsme naprosto přirozeně s tím, jak rostly děti k nám přihlášené, rostli i my a celý koncept školy.
Vnímali jsme, že je potřeba princip vzdělávání v naší svobodné škole uchopit a dát mu ucelenou formu, abychom jej mohli zachovat a přenést do nového prostředí rejstříkové školy.
Rozkvétáme!
Strukturu a oporu dostala naše základní hodnota SVOBODA s projektem Rozkvétání. Tento projekt implementujeme postupně od jara 2025 a společně s dětmi vychytáváme případné „mouchy“. Společnou pílí tvoříme unikátní a inovativní vzdělávací koncepci, páteřní projekt vzdělávání na naší škole, založený na propojení principů sebeřízeného vzdělávání s očekávanými výstupy na konci 3., 5. a 9. třídy základní školy.
Svoboda, respekt, poznávání světa i sebe a učení se hravou formou, vše zůstává zachováno a je v souladu s nejnovějšími vzdělávacími proudy založenými na sebeřízení a vnitřní motivaci.
Projekt Rozkvétání stojí na pilířích sebeřízeného vzdělávání, na svobodné vůli, zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a směřování, uvědomění si vlastních předností (co dítě baví a co mu jde), ale i toho, co se dítěte nijak zásadně nedotýká (co mu z různých důvodů nejde nebo ho jednoduše nezajímá). Je to cesta přirozeného učení se ruku v ruce se sebepoznáváním a sebeuvědomováním.
Osobní kouč ve škole
Klíčová je spolupráce mezi dítětem a mentorem tak, aby samo dítě dokázalo objevovat své silné stránky a talenty a rozvíjet je spolu s dalšími znalostmi a dovednostmi. Mentor ve škole funguje pro dítě na bázi individuální spolupráce, de facto jde o koučink pro děti. Jde o mezigenerační propojení založené na vzájemném předávání zkušeností mezi staršími a mladšími.
Dítě si vybírá vlastního mentora z řad našich lektorů, který se stává jeho osobním poradcem pro práci na cílech, jež si samo volí. V případě potřeby si samozřejmě může za mentora zvolit i jiného lektora pro dané časové období v rámci pololetí.
Mentor je tu pro dítě, aby mu pomáhal nacházet cesty k naplnění cílů. Výstupem jejich spolupráce je portfolio, které zároveň zachycuje požadované výstupy rámcového vzdělávacího plánu (RVP). Závěr projektu Rozkvétání v každém pololetí je následován sebehodnocením a reflexí odvedené práce. Veškeré pokroky a postupy jsou zdokumentovány a slouží jako podklad k celkovému hodnocení naplňování cílů vzdělávání na základní škole Svobodná země dle našeho školního vzdělávacího plánu (ŠVP) a požadavků RVP.
Důraz na budoucí kariéru
U dětí na druhém stupni mentor funguje zároveň jako kariérní poradce, který je podporuje při zvědomování si svých potenciálů na cestě k budoucímu uplatnění. Pomáhá dítěti nejen při prozkoumávání všech aspektů různých profesí, ale především z dlouhodobého hlediska podporuje směrování, které vychází ze sebepoznávání. Spolu s mentorem může dítě v bezpečném prostředí objevit, kým je, kam chce v životě pokračovat, jak a kde rozvinout svůj potenciál. Dále zjišťuje, jakými způsoby může v dospělosti uplatnit své nadání a co vše obnáší vykonávání konkrétní profese.
Ve SZ se mimo jiné soustředíme i na podnikavost a už na základní škole seznamujeme děti se světem podnikání. Vycházíme z předpokladu, že děti vzdělávané ve svobodném systému touží uplatnit maximálně svůj potenciál, přijít se spoustou inovativních myšlenek, objevů, průkopnických vizí či s výjimečnými kreativními díly, předvést své vlohy bez ostychu. Dejme dětem důvěru a nechme je přinést světu naprosto nové myšlenky a nápady, bez omezování jejich tvořivosti!
Jak moc by se změnila životní cesta každého z nás dospělých, kdybychom se již na základní škole jako děti dozvěděli, co to znamená a také jak lze úspěšně přetavit své schopnosti do podnikání, že je možné se různými způsoby vlastní tvořivostí seberalizovat, využít své jedinečné přednosti k tomu prosadit se ve světě a uživit se jimi? Kariérní poradenství, ale i samotné lekce „Podnikání“, „Tvořivá kariéra“ nebo „Zaměstnání na zkoušku“ jsou klíčovými prvky pro zkoumání profesního světa ve vyšších ročnících na naší svobodné základní škole.
Trénování měkkých dovedností
Pro rozvoj dětí v současném světě je klíčové budování takzvaných “soft skills”, které společně s nimi trénujeme v rámci projektu Rozkvétání s ohledem na každodenní život. Takovými “měkkými dovednostmi” jsou například psychická odolnost, osobní pohoda, nacházení možných řešení každodenních starostí i radostí, orientace v dnešním světě a ochrana a péče o ty zranitelnější na planetě Zemi.
Čeho se Vaše děti spolu s námi na své cestě vzděláváním dotknou a dovedou poznat, zažít a prožít nebo si jen odnést jako zkušenost?
- naslouchat svému srdci a umět se radovat z maličkostí
- ocenit samy sebe, umět dělat radost i sobě, dokázat odpočívat
- nehroutit se z nezdarů, čelit svým chybám a přetavit je v životní zkušenost
- rozpoznávat manipulativní jednání bez potřeby manipulaci samy používat
- být schopen vyjednávat, komunikovat otevřeně, jasně a přesně, doptávat se a nebát se říct svůj názor, nenechat se odbýt
- dokázat za sebe převzít zodpovědnost
- nebát se vystoupit ze své komfortní zóny, umět hájit samy sebe i se nebát postavit za ostatní, když vycítí nespravedlnost
- nesoudit a nehodnotit ostatní, prohlubovat empatii
- nenechat se unést či zahltit vlastními emocemi, zároveň se nestydět za to, že je mají
- umět poznat své dary a talenty, zvědomit si a popsat to, kde se aktuálně nachází po emoční, tělesné i intelektuální stránce
- poznávat své priority a to, jak s nimi pracovat
- vědět, co je pro ně přínosné, jak se rozvíjet skrze výzvy a nacházet cesty k úspěšnému životu
- dokázat přijmout kritiku, nebrat si ji osobně, polemizovat a rozvíjet kritické myšlení, z nevýhody umět vytvářet přednost
- poznávat své tělo
- vědět, proč je potřeba chránit planetu Zemi, neplýtvat zdroji, uvědomovat si, odkud se bere jídlo, a pečovat o zvířata i rostliny
- být si vědom ženské a mužské energie, zacházet s vlastní energií zkušeně
- nebát se mít sny, vize a plány, umět je převést do reality, žít a užívat si život naplno
Hlavním posláním je nechat děti rozkvést v uvědomělé a ojedinělé osobnosti!
Sebeřízené vzdělávání postavené na ROZKVÉTÁNÍ
Z pohledu dítěte:
- pracuji individuálně, s lektorem i ve skupině
- jsem součástí věkově smíšené skupiny dětí, učíme se i od sebe navzájem
- samo si volím své projekty, jimž se v čase věnuji
- setkávám se pravidelně (min. 1x týdně) se se mnou zvoleným mentorem ve vzájemně bezpečném prostředí
- mentor je i můj osobní poradce, mám k němu důvěru a vím, že s ním mohu řešit i své osobní pocity nebo potíže
- během času ve škole pracuji na zvoleném projektu a na základě opakování, sebereflexe a reflektování postupu se učím nejen potřebným znalostem, ale i zodpovědnosti za splnění svých cílů
- rozvíjím se od hravosti a radosti z objevování v mých začátcích ve škole až po kariérní poradenství a nalézání svého dalšího směrování ve vyšších ročnících tak, jak samo sebe na vlastní cestě poznávám
- mám právo objevovat i to, co mi nesedí, nebaví, v čem se necítím dobře, co si nepřeji rozvíjet, jelikož i to je součástí mého sebepoznávání a sebeuvědomění
- poznávám samo sebe i svět, abych se zvládlo orientovat ve společnosti i ve vlastních pocitech, přirozeně rozvíjím takzvané “soft skills” (jako jsou např. komunikativnost, sebereflexe, sebeprosazení, samostatnost, řešení konfliktů, asertivita apod.)
Z pohledu mentora:
- podporuji dítě ve volbě témat a lekcí, respektuji jeho vlastní motivy a rozhodnutí
- principem naší spolupráce s dítětem je nehledat, co nejde, ale naopak, co a jak jde
- vytvářím bezpečné prostředí, kde jsem zavázán mlčenlivostí detailů postupů či osobních témat, které společně otevíráme
- ukazuji témata a okruhy zábavnou, hravou formou a podporuji dítě v touze objevovat svět
- mou úlohou mentora je nehodnotit, pouze předávat hodnoty k růstu a být maximální oporou při rozvíjení oblastí zájmu dítěte
- přivádím dítě k vlastní sebereflexi a uvědomění si toho, co jak a proč potřebuje, povzbuzuji ho ve vlastní volbě způsobů učení se
- jsem pomocníkem na cestě rozvíjení se, sebepoznávání, růstu, posiluji vlastní autonomii dítěte
- když je potřeba, může se na mě dítě obrátit i mimo naše domluvené dny a časy setkávání
- respektuji individuální nastavení a jedinečnost každého dítěte, jež se samozřejmě v čase proměňuje
- zachycuji vše, čemu se dítě učí, často aniž by si toho často samo povšimlo, protože se učí prožitkem, zkušeností i činností samotnou
- eviduji činnosti dítěte a nalézám propojení s očekávanými výstupy základního vzdělání dle RVP a ŠVP Svobodné země