Projekt Rozkvétání

Sebeřízené vzdělávání, učení prožitkem, svobodná volba, ale i zodpovědnost za vlastní rozhodnutí, sebereflexe a vzájemný respekt  k ostatním jsou základem počáteční vize naší komunitní svobodné školy. Avšak s tím, jak rostou děti k nám přihlášené a mění se jejich potřeby a zájmy, skrze které chtějí poznávat svět, rosteme i my a celý koncept školy. Vnímali jsme, že je potřeba princip vzdělávání v naší svobodné škole uchopit a dát mu ucelenou formu, abychom jej mohli zachovat a přenést do nového prostředí rejstříkové školy. Zapracovali jsme a společnou pílí vytvořili unikátní a inovativní vzdělávací koncepci, páteřní projekt vzdělávání na naší škole, založený na propojení principů sebeřízeného vzdělávání s očekávanými výstupy na konci 3., 5. a 9. třídy základní školy.

Projekt Rozkvétání stojí na pilířích sebeřízeného vzdělávání, na svobodné vůli, zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a směřování, uvědomění si vlastních předností (co dítě baví a co mu jde), ale i toho, co se dítěte žádným způsobem nedotýká (co mu z různých důvodů nejde nebo ho jednoduše nezajímá).

Klíčová je spolupráce mezi dítětem a mentorem tak, aby samo dítě dokázalo objevovat své silné stránky a talenty a rozvíjet je spolu s dalšími znalostmi a dovednostmi. Dítě si vybírá vlastního osobního mentora z řad našich lektorů, který bude jeho osobním poradcem pro práci na cílech, které si samo volí. Mentor mu pomáhá nacházet možné cesty k jejich naplnění a výstupem této spolupráce je portfolio, které zároveň skrytě zachycuje požadované výstupy ze školního vzdělávacího plánu (ŠVP) v rámci evidence pro školní inspekci a MŠMT. Závěr projektu v každém pololetí je následován sebehodnocením a reflexí dítěte společně s mentorem nad odvedenou prací. Veškeré pokroky a postupy jsou zdokumentovány a slouží jako podklad k celkovému hodnocení naplňování cílů vzdělávání na základní škole dle ŠVP.

U dětí na druhém stupni mentor funguje též jako takový kariérní poradce, který dítěti pomáhá při hledání cesty k budoucímu uplatnění (tedy je mu průvodcem v nabídce SŠ, VŠ a kariérních zaměření), ve zkoumání všech peripetií i předností dané profese a při zjišťování potřebných znalostí pro seberealizaci v preferované oblasti s možností podniknout exkurzi či hovořit s lidmi takzvaně přímo z oboru.

 

Sebeřízené vzdělávání postavené na konceptu ROZKVÉTÁNÍ:

Z pohledu dítěte

  • dítě pracuje individuálně i ve věkově smíšené skupině, volí si své projekty, jimž se v čase věnuje,
  • na bázi pravidelnosti, opakování, sebereflexe a reflektování postupu se učí nejen potřebným znalostem, ale i zodpovědnosti za splnění stanovených osobních cílů,
  • individuální rozvoj od hravosti a radosti z objevování od prvních dní ve škole až po kariérní poradenství a nalézání svého dalšího směrování na základě sebepoznání ve vyšších ročnících,
  • dítě má právo objevovat i to, co mu nesedí, nebaví ho, v čem se necítí dobře a co si rozvíjet nepřeje, jelikož i to je součástí sebepoznávání a sebeuvědomění,
  • poznávání samo sebe i světa, orientace ve společnosti i ve vlastních pocitech
    • děti přirozeně rozvíjí tzv. soft skills, tolik potřebné a žádané schopnosti pro fungování v  dnešní společnosti a na trhu práce (např. komunikativnost, sebereflexe, sebeprosazení, samostatnost, řešení konfliktů, asertivita apod.).

Z pohledu mentora

  • podpora dítěte ve volbě témat a lekcí s úplnou volností ve vlastním rozhodnutí,
  • principem spolupráce s dítětem je nehledat, co nejde, ale naopak, co a jak jde,
  • mentor nehodnotí, pouze předává hodnoty růstu, přivádí dítě k vlastní sebereflexi,
  • pomocník na cestě rozvíjení,
  • respektování individuálního nastavení, jež se samozřejmě u dětí v čase proměňuje,
  • zachycení všeho, čemu se dítě učí, aniž by si toho často samo povšimlo, protože se učí prožitkem, zkušeností a činností samotnou
    • propojení s očekávanými výstupy základního vzdělání,
    • oddělená evidence vlastních poznámek a postřehů ze spolupráce s dítětem.