Sebeřízené vzdělávání, učení prožitkem, svobodná volba, ale i zodpovědnost za vlastní rozhodnutí, sebereflexe a vzájemný respekt k ostatním jsou základem počáteční vize naší komunitní svobodné školy. Avšak s tím, jak rostou děti k nám přihlášené a mění se jejich potřeby a zájmy, skrze které chtějí poznávat svět, rosteme i my a celý koncept školy. Vnímali jsme, že je potřeba princip vzdělávání v naší svobodné škole uchopit a dát mu ucelenou formu, abychom jej mohli zachovat a přenést do nového prostředí rejstříkové školy. Zapracovali jsme a společnou pílí vytvořili unikátní a inovativní vzdělávací koncepci, páteřní projekt vzdělávání na naší škole, založený na propojení principů sebeřízeného vzdělávání s očekávanými výstupy na konci 3., 5. a 9. třídy základní školy.
Projekt Rozkvétání stojí na pilířích sebeřízeného vzdělávání, na svobodné vůli, zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a směřování, uvědomění si vlastních předností (co dítě baví a co mu jde), ale i toho, co se dítěte žádným způsobem nedotýká (co mu z různých důvodů nejde nebo ho jednoduše nezajímá).
Klíčová je spolupráce mezi dítětem a mentorem tak, aby samo dítě dokázalo objevovat své silné stránky a talenty a rozvíjet je spolu s dalšími znalostmi a dovednostmi. Dítě si vybírá vlastního osobního mentora z řad našich lektorů, který bude jeho osobním poradcem pro práci na cílech, které si samo volí. Mentor mu pomáhá nacházet možné cesty k jejich naplnění a výstupem této spolupráce je portfolio, které zároveň skrytě zachycuje požadované výstupy ze školního vzdělávacího plánu (ŠVP) v rámci evidence pro školní inspekci a MŠMT. Závěr projektu v každém pololetí je následován sebehodnocením a reflexí dítěte společně s mentorem nad odvedenou prací. Veškeré pokroky a postupy jsou zdokumentovány a slouží jako podklad k celkovému hodnocení naplňování cílů vzdělávání na základní škole dle ŠVP.
U dětí na druhém stupni mentor funguje též jako takový kariérní poradce, který dítěti pomáhá při hledání cesty k budoucímu uplatnění (tedy je mu průvodcem v nabídce SŠ, VŠ a kariérních zaměření), ve zkoumání všech peripetií i předností dané profese a při zjišťování potřebných znalostí pro seberealizaci v preferované oblasti s možností podniknout exkurzi či hovořit s lidmi takzvaně přímo z oboru.
Sebeřízené vzdělávání postavené na konceptu ROZKVÉTÁNÍ:
Z pohledu dítěte
- dítě pracuje individuálně i ve věkově smíšené skupině, volí si své projekty, jimž se v čase věnuje,
- na bázi pravidelnosti, opakování, sebereflexe a reflektování postupu se učí nejen potřebným znalostem, ale i zodpovědnosti za splnění stanovených osobních cílů,
- individuální rozvoj od hravosti a radosti z objevování od prvních dní ve škole až po kariérní poradenství a nalézání svého dalšího směrování na základě sebepoznání ve vyšších ročnících,
- dítě má právo objevovat i to, co mu nesedí, nebaví ho, v čem se necítí dobře a co si rozvíjet nepřeje, jelikož i to je součástí sebepoznávání a sebeuvědomění,
- poznávání samo sebe i světa, orientace ve společnosti i ve vlastních pocitech
- děti přirozeně rozvíjí tzv. soft skills, tolik potřebné a žádané schopnosti pro fungování v dnešní společnosti a na trhu práce (např. komunikativnost, sebereflexe, sebeprosazení, samostatnost, řešení konfliktů, asertivita apod.).
Z pohledu mentora
- podpora dítěte ve volbě témat a lekcí s úplnou volností ve vlastním rozhodnutí,
- principem spolupráce s dítětem je nehledat, co nejde, ale naopak, co a jak jde,
- mentor nehodnotí, pouze předává hodnoty růstu, přivádí dítě k vlastní sebereflexi,
- pomocník na cestě rozvíjení,
- respektování individuálního nastavení, jež se samozřejmě u dětí v čase proměňuje,
- zachycení všeho, čemu se dítě učí, aniž by si toho často samo povšimlo, protože se učí prožitkem, zkušeností a činností samotnou
- propojení s očekávanými výstupy základního vzdělání,
- oddělená evidence vlastních poznámek a postřehů ze spolupráce s dítětem.